Porsche Centrum har rundet 40 år
I 2009 var der 2.387 dansk indregistrerede Porscher, og nu er der mere end 7.773.
- Der er en kæmpe gruppe mennesker, der er 60plus, som har sparret deres pension sammen i 30 år og vil køre Porsche.
Da jeg var dreng, kunne høj som lav lige leve af pensionen, men i dag har mange masser af penge, og nogle hæver hele pensionen og køber 10 Porscher, fordi det er så god en investering, markedet er overophedet, siger Kim Clausen, da vi står i solen og betragter et helt »skællet« chassis fra 1970, som bliver til en 500.000 kroner dyr 911 Targa, når den er samlet.
Sådan en kostede bare 300.000 kroner for tre år siden, og der findes endnu dyrere projekter inde i værkstedet, hvor der holder en 356'er fra 1963, der løber op i en hel million kroner, når pladearbejde, restaurering og malerarbejdet er fuldført.
Kim Clausen var bare 14 år gammel, da han skrallede bundmalingen af den første Porsche - en 356 cabriolet - i november 1966 i sin far Bent Clausens autoværksted.
Bilen blev solgt til en kunde i 1967, og 12. juni 1978 åbnede Porsche Centrum i en nedlagt sodavandsfabrik på Glentevej i Køge, dengang der bare kørte 77 Porscher på de danske veje.
Det blev til et familiefirma, hvor broren Per Clausen styrede lageret, og på et tidspunkt var der 14 mennesker beskæftiget, ikke mindst med salget, der blandt andet omfatter 1.290 importerede biler, primært fra USA frem til 2003.
- Siden har jeg ikke solgt biler. Og undervejs har jeg overtaget hele virksomheden, fortæller Kim Clausen. Det skete i 1990, og fra 1998 har hans kone Pernille været med til at drive firmaet, hvor de i dag er otte i alt med tre mekanikere, to autolakerer og en lærling.
- Jeg har mekanikerlærling nummer 27 på skole nu, og nogle af dem, jeg har udlært, er nu selvstændige Porsche-mekanikere, siger han.
Jubilæet fejres ikke, da der for bare to år siden var en stor reception hos Porsche Centrum i anledning af, at forretning forlod Køge og blev sammenlagt med autolakeringen i Tystrup, hvor familien Clausen også bor.